زندگی نامه هاتوری هانزو

از نینجای افسانه ای ژاپن , هاتوری هانزو ,در بسیاری از داستان ها و فیلم ها یاد شده است. او با کار های شگفت انگیزی چون  پرواز کردن در آسمان ,حفر تونل در زیرزمین, ناپدید شدن در تاریکی, شنا کردن زیر آب و ملبس شدن کامل به رنگ مشکی مشهور است. جالب این است که نام واقعی وی به ندرت در دایره المعارفهای تاریخی یافت می شود. داستان زندگی او در بعضی نقاط بسیار مجهول است.

هانزو یکی از اعضای خانواده ی هاتوری بود ,  قبیله هاتوری رهبر نینجا های استان ایگا در ژاپن فئودال بود. گمان می رود که در آن زمان چهار نینجا به نام هاتوری هانزو وجود داشته , اما نینجایی که با این هویت مشهور است ماساناری است. گفته شده است که وی تمرین خود را از هشت سالگی در کوه کوراما۱ ( در شمال کیوتو) آغاز کرده است و در دوازده سالگی به یک نینجای تمام عیار تبدیل گشته و در هجده سالگی به عنوان یک استاد نینجا شناخته می شد. پدرش یاسوناگا , خدمتگزار” ماتسودایرا کیویاسو” , حاکم استان میکاوا و پدربزرگ شوگان آینده, ایاسو توکوگاوا , بود. با اینکه هانزو در میکاوا متولد شده بود و رشد کرده بود ولی , اغلب به ایگا , خانه ی خانواده ی پدری اش , بازمی گشت.

مناطق ایگا و کوگا زادگاه نینجوتسو بودند و در آنجا بیش از ۷۰ سازمان مخفی مجری این هنر بود و همچنین در کوه های اطراف موسسات بزرگی برای آموزش تاکتیک های نظامی وجود داشتند. اونمیودو (Onmyodo) یک روش پیش گویی چینی بود که توسط ابه سیمی‌(Abe Seimei) در کیوتو ترویج شده بود. دهکده یاگیو در امتداد مرز کیوتو- نارا , خانه ی مقدس شمشیر زنی در ژاپن و معبد هوزواین۲ در نارا , مدرسه منحصر به فرد و بی نظیر مبارزه با نیزه بود. در واقع امکان یادگیری و کسب تمام هنر های نینجوتسو در شعاع ۴۵ مایلی ایگا ممکن بود.

در یک آهنگ فولکلور (قومی) میکاوایی که در اواخر صده ۱۵۰۰ و اوایل صده ۱۶۰۰ میلادی سروده شده, هاتوری هانزو را به عنوان یکی از سه محافظ دلیر شوگان توکوگاوا می شناسد :

ارباب توکوگاوا محافظان دلیری دارد

هاتوری هانزو , هانزو شر شجاع است

واتانابه۳ هانزو , هانزو با نیزه است

آتسومی گنجو , گنجوی جلاد است (Atsumi Gengo)

منطقه ایگا – کوگا , یک کوه کوچک احاطه شده در مرکز ناحیه کینکی۴ ژاپن است. اگر چه آنجا تا حدی غیر قابل دسترس بود , اما فرهنگ کیوتو,اوزاکا و ناگویا طی سالها به دلیل نزدیکی با هم در آمیختند. حدود ۱۰۰ سال پس از جنگ اونین در دوره جنگ میان شوگان ها(از اواسط قرن پانزدهم تا اواسط قرن شانزدهم), ایگا و کوگا دست نخورده باقی مانده بودند , این به دلیل نقش (وضعیت) کوه ها بود که باعث در امان ماندن آنها از حمله می شد . و مهمتر از همه اینکه ساکنان آن هرگز اقدام به گسترش قلمرو خود فراتر از حوضه شان نکردند, اما این منطقه مصون از خشونت هم نبود. هر روستا یک قلعه داشت که پشت دیوار های آن تسلیحات جاسازی می کردند و ابزارشان را در آنجا نگهداری می کردند.

جنگجویان متخصص در تخریب,جنگ سیاسی و جمع آوری اطلاعات در آن منطقه مستقر بودند. تانبا موموچی و ناگاتو فوجیبایاشی دو تن از اعضای ایگا بودند که , سازمانهای رقیب نینجوتسو را بر اساس روش های مرسوم جنگی تاسیس کردند . آنها همچنین در زمینه های غیر متعارف جنگی مهارت داشتند. مدارس آنها با تکنیک های جدید بهبود و توسط اشخاص جدید که آموزه های مدارس رزمی مختلف را با هم ترکیب کرده بودند توسعه یافته بود.

در افسانه ها هاتوری هانزو به عنوان یک نینجا مافوق بشر شناخته می شود. گفته شده که وی می تواند پشت یک بادبزن دستی بشیند , تعظیم کند و بطور ناگهانی از نظر ها ناپدید گردد و سپس در اتاق دیگری ظاهر شود. او همچنین بقدری حاذق بود که هنگامیکه در حال تمرکز سیزا۵ (نشستن روی دو زانو)نشسته بود , اگر دشمنی مخفیانه به سمت وی می آمد می توانست با یک  طناب به سرعت او را به دام بیفکند. او همچنین مشهور به جنگجوی “معنوی” نیز بوده و قادر به سایکوکینسیز۶ و سایکومنسی۷ بوده است. هم چنین او می توانسته از طریق کلیرویانسی۸ نقشه ها و قدرت ارتش دشمن را پیشبینی کند.

داستان معروفی درباره ی هانزو و ایاسو توکوگاوا (شوگاه ژاپن) نقل شده است. ایاسو عموما به هنر های رزمی علاقه مند بود و خودش یک تیرانداز ماهر, استاد شمشیرزنی و شناگر فوق العاده بود. یکروز در سن ۲۵ یا ۲۶ سالگی , زمانیکه در میکاوا زندگی می کرد , از گردن هاتوری هانزو گرفت و آنرا به رودخانه کشید و داخل آب انداخت. آنگاه هانزو به روی سطح آمد و به خونسردی نفس خود را نگه داشت , ناگهان ایاسو او را به زیر اعماق آب کشاند تا نفسش حبس شود. اما هانزو در حالیکه خسته و رنگ پریده بود به لب ساحل آمد. (ایاسو): ” چقدر یک نینجا می تواند زیر آب بماند ؟” هانزو جواب داد :”یک یا دو روز, ارباب. با این حال هر چقدر که شما بخواهید ” سپس شیرجه زد به زیر آب. ساعت ها گذشت و هنوز هیچ نشانه ای از او نبود. ایاسو نگران شد و به همراه محافظانش شروع به صدا کردن هانزو کردند. سپس با ترکیدن حباب های هوا , هانزو به روی آمد , اما او اصلا  نفس تنگی نداشت و فقط لبخند بر لب داشت ! هانزو تنها گوشه ای از هنرش را نشان داده بود که ایاسو از شدت تعجب و شگفتی فریاد زد… پس از پانسمان در ساحل یک شمشیر کوتاه از ایاسو گرفت.

هانزو مغرورانه به شنوندگان مبهوت گفت :” من تمام وقت زیر آب نبودم! بعد از اینکه به زیر آب شیرجه زدم , شنا کردم و خودم را به لب ساحل رساندم و بعدش پشت یک سنگ مخفی شدم و کمی استراحت کردم !  بعد از اینکه من را صدا زدید من به داخل آب پریدم و ظاهر شدم ! در ضمن بابت گرفتن شمشیر کوتاهتان عذرخواهی می کنم ارباب , اما این نینجوتسو است ! ” پس از این سخنرانی ایاسو عمیقا تحت تاثیر هانزو قرار گرفته بود .

حکومت مرکزی که بعد ها توکوگاوا ایاسو تاسیس کرد در حدود ۳۰۰ سال دوام داشت که پانزده نسل از خانواده اش حکمرانی کردند. اگر وی رهبر با استعدادی در تعامل نبود و مردان توانایی نداشت هرگز نمی توانست چنین حکومتی برپا کند. او برای کسب آگاهی, زیرکی و فراست از اشخاص با مهارت های مختلف استفاده کرد.در طول دوره جنگ بین شوگان ها, ایاسو حمایت وصف ناپذیری از طرف نینجا ها به خصوص هانزو شد , نینجا ها ماموران ارجح برای تخریب و جمع آوری اطلاعات بودند. بسیاری از دایمیو ۹(Daimyo) ها از نینجا ها استفاده می کردند , ولی هیچ کدام به خوبی ایاسو نتوانستند آنها را برای اهداف خویش کنترل کنند. از این لحاظ ایاسو نیز خود, مانند یک نینجا عمل کرده بود.

داستان رابطه ی ایاسو و هاتوری هانزو در ژاپن شهرت خاصی دارد. در طی همراهی ایاسو, وقتی از خیانت به نوبوناگا ادا در معبد هنوجی (۱۰ (Honno-ji مطلع شده بودند , هانزو به وی پیشنهاد داد که با او به ایگا بیاید و سپس با کمک نینجاها ی ایگا و کوگا به میکاوا برگردد و خیانتکار ی که نوبوناگا را به قتل رسانده بود از بین ببرند. ایاسو پیشنهاد زیرکانه او را پذیرفت و سپس هانزو به مرز ایگا – کوگا رفت تا یکی از نینجاهای معروف را ملاقات و از او درخواست کمک کند. در زمانی که ایاسو در راه بود , هانزو برای علامت دادن به نینجا ها, یک منور (موشک مانند) به هوا شلیک کرد تا آنها در گذرگاه اوتوگی (مرز ایگا و کوگا) گرد هم آیند . هنگامیکه ایاسو به گذرگاه رسید شاهد حضور ۳۰۰ نینجا آماده بود. هانزو دستور داد تا ایاسو را سوار یک کاگو ۱۱‌(نوعی کجاوه) کنند و خودش به عنوان گارد شخصی در کنار شوگان آینده ژاپن , توکوگاوا ایستاد. با حمایت نینجا ها, بالاخره ایاسو با خیال آسوده, شب و روز به مذاکره در مکان های مختلف برای رهبری میکاوا نشست. هانزو اطلاعاتی درباره ی عواقب حمله به هنوجی و حرکت های متفاوت دایمیو بدست آورد و ایاسو را در جریان این عواقب قرار داد.

دویست تن از نینجا هایی که از ایاسو محافظت کردند ,بعد ها توسط وی حفظ شدند. ( آنها گروهی از ایگا بودند که توسط هانزو رهبری می شدند.) در سال ۱۵۹۰ م. , هنگامیکه ایاسو با همراهی نینجا ها وارد ادو (توکیو فعلی) شد , آنجا را مرکز حکومت خود قرار داد. او به نینجا ها اقامتگاه هایی در خارج از دروازه ی غربی قلعه ادو۱۲(Edo) داد . این ناحیه را “هانزو چو”(Hanzo-cho) و دروازه غربی  ,در پشت قلعه را “دروازه هانزومون”  (Hanzo-mon gate)نامید.

زیارتگاه ها و معابد قلعه و همچنین اقامتگاهای محافظان اصلی یعنی نینجا ها , برای جلوگیری از حمله به قصر بخوبی ساخته شده بودند. ایجاد اقامتگاه های نینجا ها در بیرون دروازه ی غربی, ایده ای بسیار هوشمندانه ای بود , چرا که در پشت قلعه قرار داشت , یعنی جایی که افراد داخل از آنجا می توانستند فرار می کنند و دشمنانی که قصد حمله غافلگیر کننده را داشتند می توانستند از آنجا اقدام کنند و نینجا ها بهترین واجدین شرایط برای محافظت از چنین مکانهایی بودند.

در طول نبرد سکیگاهارا (Sekigahara) گروه نینجا های ایگا با محافظت از دروازه اصلی قصر , نقش بسیار برجسته ای را در راه کمک به حکومت ایاسو ایفا کردند. در دوران صلح آنها شبانه روز از قصر محافظت می کردند و در زمان جنگ با نفوذ به دشمن به عنوان جاسوس عمل می کردند.

هانزو ماساناری ملقب به هاتوری هانزو در سال ۱۵۹۶ میلادی در سن ۵۵ سالگی درگذشت. جانشین او پسر بزرگش بود که تنها ۱۸ سال سن داشت بود , او هم همنام پدرش , ماساناری بود.‌(البته با حروف چینی متفاوت). پسر هانزو بطور کامل فنون نینجوتسو را نیاموخته بود و به دلیل ناپختگی اش بشدت با گروه تحت سرپرستی پدرش , نینجاهای ایگا بدرفتاری می کرد. در نهایت نینجا ها که او را سزاوار و شایسته نام هانزو نمی دیدند , دست به اعتصاب زدند. آنها در نزدیکی یک معبد جمع شدند و مسلح به تفنگ و کمان خواستار برکناری وی شدند. آنها تهدید کردند که اگر خواستشان برابرده نشود , ماساناری را به قتل می رسانند. تعداد آنها بقدری زیاد بود, که مورخان آنرا اولین اعتصاب بزرگ تاریخ ژاپن می دانند. در سال ۱۶۰۵ بود که گروه ایگا به چهار جناح , که هر کدام توسط یک سامورایی درجه پایین رهبری می شد , تقسیم شدند. هر کدام از آنها مدعی این افتخار بودند که هاتوری هانزو رهبرشان بوده است.

نبرد اوزاکا که در دو فصل تابستان و زمستان در سال ۱۶۱۴ و ۱۶۱۵ به وقوع پیوست , بزرگترین نبردی بود که تابحال در جزایر کشور ژاپن اتفاق افتاده بود. در همین نبرد بود که توکوگاوا دودمان تویوتومی (جانشین ادا) را برانداخت. نینجا ها نیز مهمترین نقش خود را در این جنگ ایفا کردند.

نینجاها کسانی بودند که هنر فرستادن نامه های مخفی بوسیله تیر را شایع کردند. زمانیکه سانادا یوکیمورا , فرمانده دلاور و باتدبیر تویوتومی , مشغول نقشه کشی در گوشه ی قصر اوزاکا بود , ایاسو با تیر نامه ای برای او فرستاد که به او ملکی بالغ بر ۱۰۰۰۰۰ کوکو۱۳(واحد ژاپنی) برنج می دهد. سانادا خود را بصورت یک نینجا درآورده بود و به عنوان یک “رونین” (سامورایی طرد شده) به قصر اوزاکا, جایی که می توان به اطلاعات و هویت افراد قصر دسترسی داشت,نفوذ کرده بود. ایاسو از عوامل تویوتومی که توسط سپاهش اسیر شده بودند به عنوان مامورین دوجانبه بهره می برد , به این شکل که بعضی اوقات اسیران را فراری می داد و آنها را در معرض شنیدن نقشه های غلط می گذاشت.

از آنجا که اعمال نینجا ها همیشه  در پشت پرده و به طور مخفیانه انجام می شد , اقدامات آنها در جنگ زمستان و تابستان (اوزاکا) هرگز فاش نشد. برخی از مورخین اعتقاد دارند که جنگجویان سایه فقط در خدمت ایاسو و در پی تخریب تویوتومی بودند.

در سالهای اول حکومت توکوگاوا نینجا ها بسیار در حمایت از شوگان فعال بودند, اما رفته رفته که خاندان توکوگاوا قدرت و صلح دوستی ایشان را به ملت ثابت کردند , نینجا ها فرصت های کمتری برای تمرین مهارت های خویش یافتند. در نهایت گروه ایگا و دیگر گروه های نینجا در اثر فشار از هم جدا شدند.

بقایای هانزو از جمله نیزه معروفش, در حال حاضر در معبد گورستان ساینن جی در شینجوکو واقع در توکیو نگهداری می شود. “دروازه هانزو” (Hanzo’s Gate) هم اکنون یکی از ورودی های اصلی کاخ سلطنتی است . همچنین نام هانزومون نیز که از دروازه هانزومون گرفته شده , اکنون نام یکی از خط های مترو است که از مرکز توکیو تا شهر های حومه جنوب غربی کشیده شده است.

نینجا ها همیشه برای مردمان ژاپن افراد قابل احترام و مهبوب بوده وهستند . زمانی که شما به کشور ژاپن سفر میکنید در هر مغازه و منزل و مکانی نشانه هایی از نینجا خواهید دید که به شما توصیه هایی میکنند .

هنر رزمی نینجوتسو که توسط استاد اعظم هاتسومی سنسی بصورت ویژه تر به جهان معرفی شده است امروز جایگاه مخصوصی د رمیان مردم کشور ژاپن دارد . هزاران نفر اروپایی و امریکایی برای تعلیم و دیدن اساتید نینجوتسو  به ژاپن سفر میکنند و حتما از آرامگاه هاتزو دیدن خواهند کرد.

پاورقی :  ادرس ها …

    کوه کوراما (Mount Kurama) واقع در در شمال غربی کیوتو – محل تولد تمرین ریکی

    http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Kurama

    معبد هوزواین (Hozoin-ryu) یک مدرسه سنتی رزمی ژاپنی است که مختص هنر سوجوتسو (مبارزه با نیزه) است

    http://en.wikipedia.org/wiki/H%C5%8Dz%C5%8Din-ry%C5%AB

    در اینجا منظور از واتانابه هانزو نام یکی از سامورایی های دلیر ایاسو است که به دلیل مهارت بالایش در پرتاب نیزه لقب Spear Hanzo به معنای “هانزو نیزه” را برای وی نهاده بودند. (لقب هاتوری هانزو نیز Devil Hanzo بوده که به معنای “هانزو شیطانی” است.)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Watanabe_Moritsuna

    ناحیه ی کانسای یا کینکی یکی از نواحی ژاپن است که در جزیره اصلی هونشو واقع شده و دارای هفت بخش می‌باشد

    http://en.wikipedia.org/wiki/Kansai_region

     حالت سیزا (Seiza) حالت نشستن سنتی ژاپنی هاست که در لغت به معنای “نشستن مناسب” است.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Seiza

     سایکوکینسیز (Psychokinesis) یکی از علوم علم فراروان شناسی است که عبارت است از به حرکت در اوردن اشیا از راه دور، بدون استفاده از ابزارهای فیزیکی، و تنها با نیروی ذهن .

    http://en.wikipedia.org/wiki/Psychokinesis

    سایکومنسی (Psychomancy)عبارت است از پیشگویی از طریق ارتباط با ارواح , غیب گویی

    http://en.wiktionary.org/wiki/psychomancy

    کلیرویانسی (ِClairvoyance) عبارت است از اینکه شخصی با تمرکز ,اطلاعاتی درباره ی حال یا آینده اشخاص , مکان یا حادثه ای را ببیند .

    http://en.wikipedia.org/wiki/Clairvoyance

     دایمیو (Daimyo) عنوانی است که به فئودال ها (زمین داران بزرگ) و اربابان بزرگ در ژاپن پیشامدرن می دادند.

    دایمیو ها بعد از شوگان ها قدرتمند ترین حاکمان ژاپن فئودالی بودند.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Daimyo

     معبد هنوجی (Honno-ji) از معابد معروف نیچیرن (از شاخه های بودیسم) است که در کیوتو واقع شده است.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Honn%C5%8D-ji

    کاگو (Kago) نوعی کجاوه (وسیله ی حمل و نقل انسانی ,  تختی چوبی که برای حمل بزرگان و اشراف زادگان استفاده می شده ) است که توسط مقامی غیر از سامورایی برای حمل بزرگان در ژاپن فئودال در دوره ی میجی استفاده می شد.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Kago

    قلعه ادو (Edo Castle) قلعه ای است که در توکیو واقع شده و در حال حاضر بزرگترین قلعه ژاپن است. این قلعه که برای نخستین بار توسط توکوگاوا ایاسو برای سکونت برگزیده شد اکنون نیز, محل اقامت امپراطور ژاپن است. ادو و قلعه ادو در سال ۱۸۶۸ م. توسط امپراطور میجی به توکیو و قلعه توکیو تغییر نام داده شد.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Edo_Castle
    < > (Koku) یک واحد ژاپنی حجم است که معادل ۱۰ شکو (هر شکو حدود ۱ فوت) است. هر کوکو حدود ۲۷۸٫۳ لیتر . در اصل کوکو میزان سنجش برنج بوده . تعریف دیگر آن به معنی مصرف برنج یکنفر برای یک سال است.http://en.wikipedia.org/wiki/Koku

    همرزمان محترم نین جوتسو برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با سنسی های رسمی خود ارتباط بیشتر برقرارکنید تا از ویژگی  های نینجا بیشتر درک  داشته باشید .  ارسال : فرجی ۱۲/۱٫ ۱۳۸۹  ژاپن هنبو بوجینکان دوجو نینجا