اساتید بزرگ نینجا


هنری زیبا با شیوه های تکنیکی و یک هنر کهن و سری که سلایان متمادی با اعمال خارق العاده خود دنیای هنر رزمی را مات و مبهوت ساخته است . نین جوتسو فقط تکنیکهای جنگی نیست بلکه قسمتی از روان شناسی هنر رزمی نیز هست . نین جوتسو هنری است به لطافت گل به سختی فولاد و به تندی رعد و بامعروفترین خانواده نینجاها = هاتوری – موموچی و فوجی بایاشی بودند .

اسامی متولیان این هنر که در ترویج وشناخت این ورزش تلاش بسیارکرده اند .

کوموری ماتومون: استاد تغییر قیافه ،نینجایی بود که در تغییر قیافه استاد بود .وی از نینجاهای ساجی گوروبی بود معروف به کوتاه قدها .نینجاها با تغییر قیافه خود را به شکل افراد زیر درمی آورند :

۱) جنگجویان ۲-کشاورزان ۳-هنرمندان ۴-هنرپیشه های تئاتر ۵- بازرگانان ۶- روحانیون

۷-کاهنها و یا راهبه ها . یکی دیگر از استادان تغییر قیافه ( یامادایمون ) بود.

با چنان سرعت و به چنان صور گوناگون تغییر قیافه میدهد که اگر از میان جمعیت انبوهی عبورمیکرد تا پیش ازخارج شدن ازجمعیت خود را به بیش از شش قیافه مختاف درآورده بود.

کاسومی روتسوکه : نینجایی که بعلت حقه ها و ترفندهای زیرکانه اش معروف بود .

نیسموتسوگه کیزارو :استاد تکنیکهای پرش بود . چنان عالی و بلند می پرید که بی اغراق کسانیکه موفق به دیدن پرشهای او می شدند تصور میکردند که او پرواز میکند .

هاجیسوکه تسو:مهارت در کندن و حفاری زمین به هنگام فرار شهرت بسزایی یافته بود. می گویند او چنان سریع زمین راحفرمیکرد که موش کور هم نمیتوانست با اورقابت کند. (یکی از روشهای ایتون نوجوتسو)

ساروتوبی ساسوکه :نینجایی که نامش به معنی پرش میمون بود و بخاطر مهارتهای آکروباتیک میمون وار خودوقدرت وخشونتی که در جنگهای تن به تن داشت زبان زد همه بود. اودارای انعطاف بدنی زیادی بود که باعث میشداعمال خارق العاده ای چون دویدن ،پریدن وبالارفتن ازدرخت را به نمایش بگذارد .

یکی از جنبه های مهم اعمال نینجا کیفیت وفاداری و چگونگی تصمیماتش در خدمتگذاری به استاد ، رهبر و مریدشان بود.نینجاها اغلب شکست ناپذیربودند واگر اتفاقی می افتاد که باعث لو رفتنشان می شد خود به زندگیشان خاتمه می دادند .

هاتوری هانزو یکی از نینجا بسیار باهوش بود وی جونین معروف بود که در کار پرتاب نیزه مهارت زیادی داشت . وی یکی از صدها استادکاربرد انواع سلاحهای نین جوتسو بود.

قانونی که موفقیت هاتوری هانزو را در تمام عملیاتش تضمین می کرد این بود

( برای فریب دشمن نخست اطرافیان خود را فریب بده )

امروزه متاسفانه این روش در بین مربیان غیر فنی ورزشهای رزمی متداول شده است .

کریگاکوره سایرو :میتوان او را نینجای بی احتیاط نامیدزیرا اشتباه ساده باعث به دام انداختن اوشد .

کاسومی دانجو : یکی از استادان نیرنگ و حیله بود که به حقه ای که به کپناچی رهبر نینجاهای ادا زد توانست با ضربه سختی که به گردن او وارد کرد وی را از پا درآورد .

یوکینونه کیناچی :مهارت در پرتاب سوزنهای سمی از دهان . شینوبی فوکی باری جوتسو

نینجای کوتوله برای انجام ماموریت ها خاص وی حدود یک متر قد داشت و تعلیم دیده بود که در اجرای عملیات در محیطهای تنگ و محدود ساعتها بسر ببرد .

سامپو جنزای :نینجای ماهر و کاردان بود که توانست با زیرکی خود زهر مهلکی را که در چای و نان قندی او ریخته بودند تشخیص دهد و از مرگ حتمی نجات پیدا کند .

کائی جوزو:نینجایی که نگران کشته شدن به دست نینجاهای توکوگاوا بود و با نقشه ای ماهرانه که با دوست قدیمیش توفی طرح ریزی کرده بود توانست مرگ قلابی را به نمایش بگذارد .

٭ساجی گوروبی :نینجایی که در گذشتن از آب با وسایل شناور مهارت زیادی داشت و بوسیله دستگاههای شناورعجیب خودبه نام میزوگوموتوانست ازآن ساحل خطرناک عبورکندوبه پایگاه خود برسد.

عده ای از نینجاها که آموزش راهزنی دریایی دیده بودند . فوماکاتیین بودند فوماکوتارو یکی از رهبران آنها در ضربه زدن به تاسیسات توکوگاوا بود .

٭کوزوکه مورینائو :جنگجوی نیرومندی که برای به دست آوردن اثر کلاسیک چینی از هیچ تلاشی دریغ نکرده بود ودر آخر بعلت عجله ای که در گرفتن دست نوشته بدون هیچ توضیحی از نینجای خود کرد تمام دست نوشته در زیر نور آفتاب محو شده و از بین رفت .

٭اداجاجیرو :یکی از نینجاهای کوزوکه بودو نینجایی جوان ، خوش سیما و نوازنده ماهر که با نزدیک کردن خود به راهب بزرگ و به قتل رساندن او توانست دست نوشته سحرآمیز را بدست آورد .

٭کوسونواکی ماساشیگه :یکی از فرماندهان نظامی که از هوش سرشاری برخوردار بود که افراد نینجای زیادی را براساس آرایش تاکتیکی خود آموزش می داد که باعث موفقیت او در نبرها میشد .

توسالای :یکی از نینجاهای مشهور ۴۸۰ساله پیش که بعلت بی احتیاطی که کرد دستگیر شد به طرز فجیحی به قتل رسید.به دستورارباب کووانا پوست بدنش را ذره ذره کندن .

تویسوکاجیرو :فرزند توتساکای که واقعه مرگ پدرش را فراموش نکرده بود و سوگند خورده بود انتقام بگیرد و حیثیت خانواده و مسلک نینجایی خود را اعاده کند .

٭کاتوتانزو:نینجایی که توانست طلسم قلعه سووا را بشکند و با استفاده از پنج نینجای دیگر که در خندق خود را معلق کرده بودند توانست قلعه را تصاحب کنند .

٭یاماگوچی یمون :یکی ازنینجاهای وفادارساجی گوروبی بود که توسط جنگجویان بیگنوا دستگیر وسپس کشته شد. وی از نینجاهای وفداری بود که برای هر نوع ماموریت داوطلبان از خود گذشتگی داشت . وی یکی از اسطوره های عملیاتی این هنر بشمار میرود.

٭هوریکاواگنزو:یکی از بهترین نینجاهای کوزوکه بود اما متاسفانه در تونلی که برای رسیدن به دستنوشت حفر کرده بود توسط یک گروه از راهبان که از راهب بزرگ دستور میگرفتند با هدایت دود به داخل او را دچار خفگی کردند و از پای درآوردند .

٭ تاکی گوچی یاسوکه : نینجا دو جانبه بود که برای کشتن کریگاکوره فرستاده شده بود .

٭ فیودو:یکی از خانواده های نینجا که در پرتاب شوریکن ( ستاره ) مهارت داشت که مسئول توسعه شیوه های متعدد و موثر کاربرد این سلاح مخرب و رمزی بود .

٭ توشیت سوگو تا کاما تسو: استاد بزرگ هنرهای رزمی نین جوتسو پدر او کبریت ساز بود .تاکاماتسو مردی بسیار باهوش وشجاع بودوی لقب سوک ((Soke را به شاگردخود ماساکی هاتسومی بین سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ اهداکرد. تاکاماتسو خدمات فراوانی برای زنده ماند نین جوتسو به ننیجاهای سراسر دنیا کرد. نام وی درنامودا-کاکه بوجینکان دوجوی توگاکورو نوشته شده است.

٭دکتر ماساکی هاتسومی : مسئول بوجین کان توگاکیورریو نینجوتسو (هنبو) شهر نواد ژاپن می باشد وی پیش ازپنجاه سال از عمر خود را جهت معرفی ،توسعه ، اموزش این هنر وزین گذرانده است.وی چندین کتب وفیلمهای آموزشی دراین امربسیارمهم به چاب رسانیده است

جمله ای ازسوک : هنر رزمی نین جوتسو حقیقت هنری است برای بهتر زندگی کردن و بهتر بودن نینجوتسو یک هنر آزاد است که مسئولیت پذیری را می طلبد.

معلم من نوه (شین ریوکن ماسامی تسوتو (Shin ryuken Masami tsutodo) سی و دویمن سوک (توگاکیور ریو) بود. ما پشتوانه ای از ۸ قرن تاریخ و سنت را دارا می باشیم که به موسس این سیستم دامی سوکی شینا ( Daisuke Nishina) از اهالی دهکده (توگاکیور) باز می گردد. پس از شکست از سپاهیان هایک (Heike) ، دای سوگ اززادگاهش درناگانو متواری شد ودرمنطقه دورافتاده ایگا سکونت گزید. در آنجا او نام دای سوک توگاکیو را برگزید و بعدها اعتبار تاسیس سیستم (توگاکیور ریو) ی نینجوتسو، بدو اختصاص یافت. شجره اساتید این سبک به شرح ذیل می باشد:

۱-دایسوکه توگاکوره ۲-شیما کوسانتا میناموتونو کانسادا ۳-گورو توگاکوره

۴-کوسانتا توگاکوره ۵-کیسانتا کوگا ۶-کیسانتا کوگا ۷-توموهارو کانکو

۸- ریوههو توگاکور ۹-گاکون توگاکوره ۱۰- کوسکی کیدو۱۱-تنریو ایگا ۱۲- ریهی یوئنو (Ueno) 13-سنری یوئنو ۱۴- مانجیرو یوئنو ۱۵- سابورو ایزوکا ۱۶-گورو ساوادا ۱۷- ایپی اوزارو ۱۸-هاچیرو کیماتا ۱۹- هیزائمون کاتائوکا ۲۰-یوگنتا موری ۲۱-گوبی تودا ۲۲-سیئون کوبه ۲۳-کوبی موموچی ۲۴- تنزن تباری ۲۵- سیریو نوبوتسونا تودا ۲۶- فودو نوبوچیکا تودا ۲۷-کانگورو نوبویاسوتودا ۲۸-ایسابو رونوبوماسا تودا ۲۹-شینبی ماساچیکا تودا ۳۰-شینگورو ماسایوشی تودا۳۱-دایگورو چیکاهیده تودا ۳۲-دایسابورو چیکاشیگه تودا ۳۳- شینریوکن ماسامیتسو تودا ۳۴-توشیتسو گو تاکاماتسو ۳۵-ماساکی هاتسومی

در حالیکه برخی اعتقاد دارند که اسرار نینجوتسو بتدریج و با رشد توکوگاوا شوگارنیت (Tokugava shogunate) در طول قرن هفدهم از میان رفته است و یا در زیر آوارهای جنگ جهانی دوم مدفون گردیده، استاد من می دانست که حقایق و رموز هنر شنوبی همواره زنده خواهند ماند. ارزش و اهمیت خرد و حکمت معلم استاد من و معلمین و اساتید آنها را می توان در تلاش و کوشش (توشیت سوگو تاکاماتسو) Toshitsugu Atakamatsu-s فقید در ارائه عصاره و ماهیت واقعی نینجوتسو، مشاهده نمود. جوهره اصلی کلیه هنرهای رزمی و استراتژی های نظامی در واقع حفاظت از خود و پیشگیری از خطر می باشد. نینجوتسو چکیده ای است از کلیه ایده ها و مفاهیم عینی حفاظت از خود که از طریق تمرینات رزمی میسر میگردد، بدین صورت که هنر نینجا نه تنها با پرورش و حفاظت فیزیکی بلکه با تزکیه روحی نیز سر و کار دارد. روش نینجا در واقع تحمل، مقاومت و دوام آوردن و فائق آمدن بر همه چیزها و مواردی است که باعث فنا و نابودی شخص میگردد.

استادان نین جوتسو (چینی )

افراد خردمند و با فراستی همچون گامون (Gamon) ، گاریو (Garyu) ، کائین (Kain) و ان ریو (unryu) و نظامیان و ژنرال های چینی مانند چوگیوکو (ChoGyokko) ای کاای (Ikai) و چوبوشو (choBusho) ،حکمت و دانشی را که بری قرون متمادی در سرزمین مادری شان گسترش و توسعه یافته بود با خود به سرزمین ژاپن انتقال دادند.

استراتژی های نظامی، فلسفه های دینی.‌فرهنگ و سنت، روش های درمان و پزشکی و در مجموع چشم انداز وسیعی از حکمت و دانشی که ترکیبی از حکمت چینی با فرهنگ هندی، تبتی،‌شرق اروپایی و جنوب شرقی آسیا بود.ارمغان چینی ها به مریدان.- تازه یافته – آنها در ژاپن بود. اسلاف و پیشین یان نینجا، در نقاطی بدور از قصرهای امپراطور ها، زندگی صوفیانه و پر رمز و رازی را در طبیعت می گذراندن، و این در حالی بود که افراد جامعه با ساختاری طبقاتی و به شیوه ای کاملا متفاوت اداره و به شدت کنترل می گردید.