چند خط با استاد …

امروز سئوالات بسیاری از مربیان و کسانی که یک جوری با ورزش ارتباط دارند پرسیده می شود بزرگ و کوچک تازه کاران و قدیمی کاران در سبک های رزمی چینی، ژاپنی، کره ای، اروپائی و غیره… از آنان می پرسند.

سئوالاتی که گاهی اوقات غرور و افتخار به دنبال دارد و گاهی اوقات نه خفت و خواری، برخی از مربیان بی اطلاع و کم دانش به هزار ره می زند که بتواند با چرب زبانی سئوال شاگردان کنجکاو را جوری جواب بده که در انتها قهرمان داستان خودش و کارهایش باشد و نهایت به شاگرد می فهماند من و سبکم تک خال آسمان آبی هستیم تا شاگرد از همه جا بی خبر قانع شود.

بگذاریم در این بازار هزار مکاره هنرهای رزمی که هر کسی را نگاه می کنی ادعای فراتر از هیکل و عقل توانائی خودش را دارد. ما به دنبال صداقت گمشده اسرار رزمی هستیم.

یادمان رفته کی و کجا ورزش رزمی را به چه عهد و پیمانی شروع کردیم و به کجا رسیدیم یادمان رفته ورزش وسیله بود برای بهتر بودن و بهتر سالم زیستن.

در این مقاله سعی شده است به طور خلاصه به برخی از سئوالاتی که برای هر هنرجوی کنجکاو و باهوشی پیش می آید ، جوابی صحیح ارائه گردد.

 

▪ شاگرد می پرسد: ببخشید استاد سبک نینجا چند داریم؟

ـ جواب: نینجا سبک نیست لقب و اسم کسانی می باشد که هنر نین جوتسو را فرا می گیرند.

 

▪ هنرجو: معنی نین جوتسو چیست؟

ـ نین جوتسو به معنای هنر حرکت پنهانی یا یک روش سکوت است. جوتسو به معنی هنر و نین به معنای (پنهان، سایه)

 

▪ شاگرد: چه فرقی میان سامورائی و نینجا وجود دارد؟

ـ فرق های بسیار وجود دارد اما ریشه اصلی آنان از یک سنت و خانواده هستند که می توان کتاب ها در مورد آن نوشته ولی به طور خلاصه تفاوت هر دو از شیوه و اجرای تمرینات، فلسفه رزمی، طریق استفاده از ابزارهای رزمی و صدها چیز دیگر ولی برای درک راحت تر این موضوع نین جوتسو شیوه استفاده از رزمی را به صورت چیریکی و همه جانبه در نظر گرفته است، زمان، مکان، نوع جنگین برای آن زیاد مهم نیست. تنها به یک شمشیر و یک سلاح و یک شیوه اکتفا نمی کند. نینجا سعی در تقویت تمامی نقاط ضعف در وجود خود دارد.

برخی از سامورائی ها افراد خود شیفته ای بودند که تنها با شمشیر یک سامورائی بودند هویت و وجاهت آنان با شمشیر هویدا می شود بدون آن هیچ بودند.

طریقت، مکتب، سامورائی همان خوب زندگی کردن، خوب و با غرور مردن بود. آئین سلحشوری و فداکاری در میان سامورائی ها و نینجا پیوند یگانگی برقرار کرده بود. ولی جنگ ها و تفکر اربابان همیشه سعی در جدائی آنان داشت. برای خاموش کردن سامورائی از نینجا کمک گرفته می شود. برای نابود کردن ارتش ها از نینجاها استفاده می کردند.

 

▪ هنرجو: چه باید کرد که در آموختن هنرهای رزمی موفق شد؟

ـ شما اول باید شناخت درست و صحیحی از رشته تمرینی خودتان داشته باشید که فراخور وضعیت روحی و جسمیتان باشد. دوم تمریناتی که داخل کلاس فرا می گیری در ذهن خودت مرور کنی. سعی کنی به تکنیک ها هرچند که ساده باشند توجه کنی و در اولین فرصت آنان را تکرار کنی.

هرچه زودتر استعداد خودت را در زمینه های مختلف رزمی به خصوص نین جوتسو مورد ارزیابی قرار بده. سعی کن تجربیات خودت را همیشه یادداشت کنی.

از فعالیت ها و حرکات خودت عکس، فیلم تهیه کنید و خودرت را مورد نقد قرار بده. با مربیان ارزنده و دانا مشورت کن، برای خودت اصولی را برنامه ریزی کن و سعی کن نقاط ضعف خودت را آرام آرام و بی آلایش برطرف کنی. قدرشناس بدون فریبندگی باش و فراموش نکن کی بودی!

 

 

تألیف: استاد اکبر فرجی