مصاحبه با سوک ماساک هاتسومی

متن زیر ، مصاحبه مجله توکیو با سوک ماساکی هاتسومی است که توسط وب سایت شینوبی دوجو  ترجمه و برای اولین بار انتشار یافته ،

حتما بخونید ! خیلی زیباست :

 

نینجاها در نگه داشتن هنر و فنون خود در طول تاریخ بسیار موفق بودند. اسطوره ها ، فیلم ها ، متون کهن ، فرهنگ عمه و حتی کارتون های مربوط به نینجا هم در ژاپن مدرن پرده از این راز برنداشته است . پیدا کردن چیزی که که اساس ان در واقعیت بوده ولی پیدا کردنش غیرممکن است. متون کهن به زبان رمز آلودی است که هنوز مورخان موفق به رمزگشایی آن نشده اند و قابل درک نیستند. در طول زمان این تاریخ کهن فراموش شد و کم کم به افسانه ای فوق العاده و جادوئی تبدیل شد ولی این افسانه نیست یک واقعیت بوده ، است و خواهد بود. نینجا ها انسان های معمولی نبوده ، انان انسان های خارق العاده و شگفت انگیز بودند که در اثر گذشت زمان به یک افسانه تبدیل شدند، افسانه ای واقعی .

 

ورود به سالن اموزش ۳۴ استاد بزرگ یک تجربه است ، تجربه ای بی نظیر . بعد از ورود به دوجو نظر به تاتامی سبز و نقاشی های زیبا و یک سری سلاح عجیب و غریب جلب میشود. نزدیک سقف دور تا دور دیوار به مانند زیارتگاهی عکس نیاکان و دودمان استاد رزمی که هر یک افتخاری بوده اند .

او یک نینجا است . نام او دکتر ماساکی هاتسومی است.

او فارغ تحصیل رشته پزشکی استخوان و یک استاد در هنر Koppojutsu است.

Koppojutsu علم جنگ و مبارزه به روش شکستن استخوان ها و خمله به نقاط حساس بدن است .

او یک پارادوکس در زنگی است .

 

استاد بزرگ به شیوه ای آرام و بی خیال عمل میکند ، نه مثل ریخته گری جادوها یا یک گروهبان اموزشی ، او نور است ، سریع، صاف ، ساده، و خوش صحبت و در زمان خودش حتی یک کمدین نیز است.

استاد یک زندکی بسیار ساده دارد که بیشتر از روی سنت و تاریخ است، روش زندگی او همانند نینجاها است و از قواینن ساده نینجا در زندگی پیروی میکند.

 

قوانین نینجا بسیار ساده است و نینجاها باید به آن پایبند باشند:

*هدف اصلی نینجاها در استفاده از این هنر اسرار آمیز ورود به خاک دشمن برای به دست اوردن اطلاعات و بهم ریختن نظم و تاکتیک دمشن و یک استراژی خوب برای بازگشت ، بدون هیچ گونه جا گذاری ردی و شناسایی شدن.

*فریب ، یک غریزه طبیعی برای زنده ماندن است و در همه جای زندگی بیولوژیکی دیده می شود.

*نینجا همیشه و همیشه باید برای استاد خود احترام قائل باشد تحت هر شرایطی و به او وفادار باشد، و احترام به پدر و مادر از دیگر جوانب نینجا است .

* نینجوتسو هنر نامرئی بودن است بنابرین فریب یکی از اصول اصلی ان است ، نینجا ها با داشتن یک نقشه بدون نقص و به اشتباه انداختن دشمن و بررسی همه جوانب دست به انجام یک کار می زنند و برای موفقیت در آن درس به هرکاری می زنند.

*محرمانه بودن در بین نینجا ها موضوع مرگ و زندگی بود، نینجا ها بسیار وفادار هستند و حتی برای اثبات ان از جان خویش خواهند گذشت.احد نینجا حتی با تهدید جان او نیز شکسته نخواهد شد. در بین نینجاها هرکسی اگر خیانتی انجام دهد هم خود و هم تمام بستگان نزدیک آن کشته خواهند شد!

* نینجا ف وسیه ای برای کشتن مردم بی گناه نیست ، نینجاها هرگز سرقت و غارت نخواهند کرد برای سود و لذت شخصی ، هدف نینجا تمرکز بروی نابودی دشن است .

* نینجا باید دارای تناسب اندام مطلوبی باشد.

* هنر نین جوتسو باید به مانند موسیقی ، نقاشی و رقص با شور و شوق دنبال گردد.

*یک نینجا باید برای دریافت این لقب (نینجا) بر روی هزاران هنر تسلت پیدا کند هنر هایی از جمله : مهارت سلاح، روش های مبارزه غیر مسلح، تجزیه و تحلیل استراتژیک، ساختمان مواد ، روش ها پنهان شدن ، شنا ، فرار، تغییر قیافه، شیمی، هواشناسی و جغرافیا ، ساخت واسیل مورد نیاز از جمله سلاح ، استفاده از شرایط محیطی و ابزار در دست رس  و . . .

این قوانین نینجا است که ۹۰۰ سال با ان زندگی کرده اند تا به امروز . و زادگاه ان ایگا و کوگا است که در زمان جنگ های داخلی ژاپن به دشت اعمال میشدند.

به نظر شخص استاد همانطور که مواد مخدر را میتوان در روش های درمان و دارو سازی کرد ، میتوان از ان استفاده نادرست هم کرد و نینجا هم به همین صورت است به طوری که میتوان از این هنر سوئ استفاده کرد البته شخصی که این کار را انجام دهد خائن بر شمرده خواهد شد.

 

برای مصاحبه در کنار استاد بزرگ نشسته ام ف ایشون با چای مخصوص از من پذیرایی می کنند و اماده برای مصاحبه با مجله ما ( مجله توکیو) هستند  و با اعتماد به نفس خاصی نشسته اند.

 

 استاد این درست هست که شما اخرین باقیمانده نسل واقعی نینجا های جهان هستید؟

استاد : نه من آخرین نیستم ( با لبخند) ، تمامی شاگردان من ادامه دهنده راه من هستند و جز خانواده بزرگ نینجا هستند ، بعد از من شاید من نباشم ولی بوجینکان زنده است و مهم این است.

چرا بیشتر سبک های سامورایی زنده ماندند ولی نینجوتسو تقریبا مرد و شما دوباره ان را احیا کردید؟ آیا دلیل ان جنگ ژاپن بود؟!

استاد : نینجوتسوواقعی مبارزه با جهت گیری و نه تنها یک رشته رزمی بلکه یک هنر است ، و شخصی برای استاد شدن در این زمینه باید یک عمر تلاش کند و در زمان جنگ هم اینطور افراد به تدریج کم شدند و کم کم نینجوتسو افول کرد.

 

استاد چگ.نه اسن که بوجینکان دوجو خود را با سایر ورزش تفاوت داده و به این حد جذاب است؟

 

استاد : به طور کلی یکی از دلایل آن شکل سنتی آن است که تغییر نکرده و نخواهد کرد و دلیل دیگر آن که به نظر من هم خیلی مهم است این هست که نینجوتسو فقط یک ورزش نیست و فقط در دوجو تمرن محدود نمیشود ، نینجوتسو یک روش زندگی است و همچنین تنوع بسیار زیاد نینجوتسو است که آن را برای همه جذاب و رویایی کرده است.

استاد آیا شما قبل از نینجوتسو و قبل از آشنایی با استاد تاکاماتسو ، در ورزش دیگری فعالیت داشتید؟

 

استاد : بله ، نه تنها ورزش بلکه ورزش های فراوان دیگری و من در این راه بودم که با استاد تاکاماتسو ملاقات کردم و …

 

آیا استاد تاکاماتسو در آن دوران معروف بود؟

استاد : بله در جامعه حرفه ای هنرهای رزمی او بسیار مشهور بود ، به طوری که بسیاری از اساتید و جنگویان قوی و معروف جهان در آن زمان وجود داشند اما هیچ یک را نمیتوان با استاد مقایسه کرد ، به طوری که استاد تاکاماتسو را میتوان استاد تمام استادان نام برد !

 استاد در حال حاضر شما و تمام هنرجویان شما در سطح جهان چه چیز را برای سنت خود در آینده میبینید؟

همه آن ها به انسان های بزرگی تبدیل میشوند ، البته تمام کسانی که واقعا شروع کردند به درک هنر من ، هنر نینجا . همین دلیل است که من به نقاط زیادی از جهان سفر کردم تا این هنر را زنده نگه دارم تا این هنر را دوباره بسازم . من سال های زیادی در بیشتر نقاط جهان سفر کردم برای کسترش این هنر برای آنکه مردم بتوانند این هنر را درک کنند و به آن ها به اندازه کافی اجازه دادیم تا نینجوتسو را بفهمند و من د راین راه با افرادی آشنا شدم که واقعا آینده این هنر به انها وابسته است.

ما آینده خوبی داریم ، ما با خدا هستیم  ف خدا هم پشت ماست . . .

 

 

و در آخر استاد با چند جمله زیبا بحث رو پایان داد . . .

 

استاد : انسان بر برای زنده ماندن و زندگی درست باید به فکر اصلاح خود و یکدیگر باشد ، باید به یکدیگر کمک آموزشی ، مالی ، علمی و فیزیکی کند حتی در هنگام جنگ به همین دلیل است که اغلب می گویند بویجنکان دوجو  مکانی است برای انعکاس هرشخص و اصلاح آن .

مهم این است که ما برای اصلاح یکدیگر تلاش میکنیم ، ما واقعا نیاز به صبر و استقامت داریم و صبر و استقامت هم می آموزیم ف این است هنر رزمی این است نینجوتسو و این است یک نینجا .

هنر رمزی یک روش برای رشد ، دفاع از خود و آمادگی جسمانی و معنوی است . همه حیوانات در طبیعت برای دفاع از خود روش خاص خود را دارد و انسانی که از لحاظ عقل از همه ان ها برتر بوده میتواند از همه این روش ها به صورت نیک و درست استفاده نماید ، برای محافظت از خود ، از جامعه ، از خانواده و برای زندگی انسان میتواند انتخاب کند ، انتخاب عشق و عدالت که باعث خرسندی میشود و یا انتخاب قدرت و شهرت که تنها میتواند منجرب تخریب خود شود.

 

ما نینجا هستیم ، و نینجا خواهیم ماند .

 

 

برگفته از مجله توکیو

 

TERTRTRG2224495_503872432965649_956240536_nNinjutsu54812622630187054