کوساری گاما Kusarigama (鎖鎌)

کوساری کاما یا کوساری گاما یک سلاح شرق آسیایی هست که از یک کاما (داس) و یک کوساری (دارای وزنه کوچک) تشکیل شده است.طول زنجیر کوساری کاما میتواند بین ۱ تا ۴ متر باشد.معمولا طریقه کار آن به این صورت است که وزنه کوچک ابتدا به طرف شخص یا سلاح شخص پرتاب میشود و سپس بعد از درگیر شدن وزنه با سلاح شخص یا خود شخص با داس به دشمن حمله میشود.روش استفاده از کوساری کاما بسیار متنوع است و هنرجویان می توانند با استفاده از ترکیبی از یک کوساری و کاماحمله یا دفاع کنند،این موارد بستگی به مهارت هنرجو دارد.برخلاف شورایکن،کوساری کاما سلاحی تنها برای نینجاها نیست،در اصل یک سلاح دفاعی برای کشاورزان تجار و … بود که نمیتوانستند از شمشیر سامورایی استفاده کنند.اما کوساری کاما بسیار جمع و جور است بطوری که یک مرد می تواند آن را در داخل لباس خود پنهان کند، بنابراین نینجاها دوست داشتند از آنها استفاده کنند.کوساری کاما به طور مطلوب و ایده آل یک سلاح مناسب برای حمله کردن است.با این تعاریف میتوان گفت که کوساری کاما یک سلاح مناسب برای نینجاها است که توانایی بالایی در استفاده از بدن دارند.

تاریخچه

تصور میشود که مخترع کوساری کاما نینجاها نیستند،آن را کسانی ساختن که در برابر سامورایی ها منع به داشتن شمشیر شده بودند و برای دفاع از خود کوساری کاما را ساختند که هم سلاحی برای دفاع و هم ابزاری برای کمک به کارهای کشاورزی بود.بعدها نینجاها با تغییراتی که در این ابزار ایجاد کردند آن را به یکی از سلاح های پر کاربرد خود تبدیل کردند که به راحتی قابل استفاده و جاسازی درون لباس بود.اینطور که به نظر می آید از کوساری کاما در جنگ ها استفاده نمیشده زیرا سلاحی بود که میتوانست برای مقابله با تنها یک یا حداکثر دو رقیب استفاده شود.

تقریبا تمامی کوساری کاماهایی قدیمی که موجود هستند توسط آهنگران معمولی ساخته شده نه شمشیرسازان ماهر،این بدان معنا هست که کوساری کاما توسط نینجاها ساخته نشده است،علاوه بر آن فقط مورد استفاده نینجاها قرار نمیگرفت بلکه سامورایی ها نیز یاد گرفتند که چگونه از کوساری کاما استفاده کنند.

کوساری کاما جوتسو یکی از ۱۸ مهارتی بود که سامورایی ها باید در دوره ادو آن را فرا میگرفتند.کوساری کاما جوتسو امروز به صورت سیستماتیک به یکی از هنرهای رزمی ژاپنی تبدیل شد. امروزه، مردم می‌توانند در بسیاری از روش‌ها، مانند یک هنر رزمی، ورزش، یا سرگرمی در سراسر دنیا کوساری کاما را یاد بگیرند.

انواع کوساری کاما

انواع مختلفی کوساری کاما وجود دارد.این تفاوت های ممکن است در نوع داس استفاده شده،طول زنجیر و یا وزنه انتهایی باشد.معمولا زنجیر در قسمت انتهایی داس و به دسته آن متصل میشود ولی مدل هایی هم وجود دارد که زنجیر به انتهای تیغه متصل باشد.

یکی از مدل های معروف کوساری کاما مدلی است که داس آن دو طرفه است.البته همانطور که گفته شد کوساری کاما یک سلاح ساده برای کشاورزان بود ولی در این مورد دولبه یک سلاح ویژه طراحی شده است.

مدلی دیگر وجود دارد که زنجیر بسیار بلندی دارد،از این نوع کوساری کاما علاوه بر جنگ های تن به تن،در مواردی مانند بالا رفتن از دیوارها و درخت ها هم استفاده میشد،به طور کلی زنجیر بلند استفاده های فراوانی داشت.

یک مدل خاص دیگری هم وجود دارد که وزنه انتهایی آن در واقع سلاحی مانند کونای البته سنگین تر از آن هست که مستقیم با پرتاب آن برای کشتن دشمن اقدام میکردند.

و در آخر نوع پیشرفته آن به جای وزنه انتهایی آن یک کاما دیگر متصل است.یعنی دو کاما به وسیله زنجیر به یکدیگر متصل میشوند،هرچند این نوع از کوساری کاما قدرت تخریب بسیار بالاتری دارد اما استفاده از آن به مهارت بسیار بیشتری نیاز دارد.