کامائه

کامائه یا گامائه (kamae) در نینجوتسو بخشی از توالی طبیعی از حرکات و موقعیت شخص است. آنها بازتابی از نگرش جنگنده (نینجا) و هدف آن زیبایی استایل هنرجو است .کامائه ها دریایی بیکرانی دارند ولی ما در این جا شما را با تعدادی از آن ها که بیشتر با آن ها سروکار دارید آشنا میکنیم.

 

بیان یک نگرش دورنی

مواضع در تای جوتسو ، یک نوع حرکت در بدن هست ، حرکتی که به صورت یک کامائه بروز پیدا می کند و بهترین زمان برای توصیف و بروز آن زمانی است که در شرایط مبارزه و اجرای تکنیک قرار گرفته می شود.

شاید بسیاری از هرجویان کامائه را دوست نداشته باشند دلیل آن هم این است که هر شخص ، طول می کشد که کامائه صحیح را نسبت به بدن خویش پیدا کند و به توازن در آن حرکت برسد ، اما هنگامی که کامائه ها آموخته میوشد برای هنرجویان بسیار جذاب و دوست داشتنی است.

کامائه ها معمولا به تقلید از حیوانات و طبیعت گرفته شده است و هرجو باید برای درک آن ، آن را در ذهن و روح خود منعکس کند.

 

کامائه ، ایستا نیست

کامائه ها به عنوان اشکال استاتیک ، مانند یک عکس در نظر نگرفته شده است ، ولی تا وقتی که مفید باشد میشود از آن استفاده کرد .

این به این معنی است که میشود کامائه ها را با یکدیگر ادغام کرد و این انعطاف پذیری این حرکات را نشان میدهد .

به عنوان مثال از حالت شی ذن نو کامائه می توان به ایچی مونچینو کامائه تغییر حالت و سپس به حالت هیچونو کامائه تغییر کامائه دهید ، قطعا روشن است که میتوان چندین تغییر کامائه را به صورت توالی در چند ثانیه انجام داد و این باعث میشود که تحت هیچ شرایطی اقامت طولانی در یک موقعیت داشته باشید ، چیزی که در سایر هنرهای رزمی معمول است.

 

حرکت طبیعی

با پیشرفت هنرجو ، کامائه از یک حرکت خاص کمرنگ می شود اما این دلیل بر تغییر نوع کامائه نیست ، اصل موقعیت حفظ میشود فقط سطح آن تغییر جزئی میکند.

این اتفاق در بین ۹مدرسه هم مشهود است و تغییراتی هرچند کوچک وجود دارد مانند تفاوت در نام ها ، ارتفاع نشست ها و …

 

***

موقعیت های مشاهده ای

این نوع کامائه ها به صورت نشسته و سرپا انجام میشود و بیشتر برا ادای احترام و استقرار استفاده می شود.

 

 

کانگو گایشو نوکامائه -kango Gassho no Kamae

kamae03

حالت : برای ادای احترام

طریقه استقرار: پاها محکم بروی زمین ، کف دست ها به هم چسبیده و جلوی صورت ، آرنج ها اندکی برجسته هستند ، نگاه فراتر از نوک انگشتان مستقیم به حریف می رود.

 

 

فودوزا نو کامائه – Fudoza no Kamae

kamae02

 

حالت : نوعی از نشستن سنتی ژاپنی است

طریقه استقرار : پای چپ زیر بدن قرار گرفته و پای راست روبروی پای چپ قرار میگیرد برای استراحت ، پشت (کمر) صاف است و نگاه رو به جلو

 

 

سیزا نو کامائه – Seiza No Kamae

kamae12

حالت : نشستن سنتی روی زانو

طریقه استقرار : پاها جمع شده و به روی آن ها نشسته ، دستها کاملا راحت روی پا قرار میگیرند. برای احترام گذاشتن کف دست ها روی زمین گذاشته و کمر را کمی خم کرده.

 

 

حالت دفاعی (دفاع – حمله)

این نوع کامائه ها زمانی انجام می شود که شما قصد واکنش به یک حمله را دارید و یا مسدود کردن یک ضربه را و حتی ترتیب یک ضد حمله پس از دفاع آن ضربه به صورت ساباکی(ساواکی) به خارج و یا داخل بدن و دور شدن از حمله و آماده شدن برای یک حمله جدید.

 

 

ایچی مونجی نو کامائه – IchiMonchi No Kamae

kamae07

حالت : یک حالت تدافعی در برابر حمله (به معنی یک است = ایچی )

طریقه استقرار : دست جلو به سمت چشم حریف است. دست دوم بین گردن و شانه قرار می‌گیرد(برای محافظت از صورت). هر دو دست باید راحت باشد و حالت خشکی نباشد. فاصله بین پاها به اندازه دو برابر شانه است. در این حالت تقریبا بیشتر نقاط حساس بدن پوشانده می شود .

 

دوکو نو کامائه – Doko No Kamae

kamae01

حالت : تدافعی
طریقه استقرار : این حالت دقیقا همانند ایچی مونجی نو کامائه است با این تفاوت که دستی که در کنار صورت قرار میگرفت در پشت سر قرار داده میشود به صورت مشت (فودو کن) ، این حالت به ببر خشمگین نیز معروف است و برای آماده سازی یک ضد حمله بعد از دفاع است.

 

هیچو نو کامائه – Hicho No Kamae

kamae04

حالت : دفاعی

یکی از دست ها رو به حریف است و دست دیگر جمع شده و به صورت مشت (بوشی کن) است ، پای مخالف دست مشت شده بالا است و در انتظار حمله دشمن و ضربه زدن همچنین پای کناری دیوار شده و کمی خم شده برای حفظ تعادل .

 

 

حالت آغاز – پایان

این نوع کامائه ها در جواب حمله ها با قدرت داده میشود  و هماهنگی خاصی در هرکات وجود دارد ، و هم برای دفاع و هم برای حمله استفاده می شود و معمولا حالت بدن بعد از اتمام تکنیک به حالت قبل برگشته و یا به کامائه دیگری انتقال پیدا میکند.

 

شیزن نو کامائه – Shizen No Kamae

kamae13

حالت : استقرار طبیعی (رایج و کاربردی)

طریقه استقرار : پاها اندازه عرض شونه باز است دست ها افتاده و به روی پاها است ، ذهن هوشیار است و آماده همچنین بدن آرام و آماده برای اجرای سایر کامائه ها و تکنیک ها و آماده واکنش به هر حرکت حریف. در برابر اکثر حملات شما در این کامائه قرار گرفته . بنابراین این حرکت بسیار مهم است و باید به خوب یآموزش داده شود.

 

هیرا – ایچی مونجی نو کامائه – Hira IchiMonchi No Kamae

kamae05

حالت : دفاعی – گرفتن

طریقه استقرار: دست ها به دو طرف کاملا باز باشد و به صورت کشید ، پاها کمی بیشتر از عرض شانه ها باز باشد به طوری که تعادل بدن حفظ شود و متعادل باشد ، برای گرفتن گرفتن ضربات استفاده می شود.

 

هوکو نو کامائه – Hoko No Kamae

kamae06

حالت : دفاعی _ گرفتن (خرس خشمگین)

طریقه استقرار : این کامائه به صورتی است که میتواند به خوبی،به حمله ها واکنش نشان دهد ، کمی بین دو پا اختلاف است (یکی کمی جولو و دیگری کمی عقب است) و به اندازه عرض شانه باز است. کمر کمی متمایل به جلو است به طوری که تعادل بدن حفظ شود و دست ها به صورت کشیده بالا است به طرف حریف. (مانند خرسی که از روی خشم روی دوپای خود ایستاده و آماده حمله به دشمن خود است)

 

 

حمله به کامائه !

در این نوع کامائه انتقال حالت دفاع به حمله است ، به طوری که پس از دفاع از حالت دفاعی خارج شده و به حالت حمله (ضربات دست و ضربات پا و انواع پرتاب ها ) انتقال پیدا می کند.

 

جومونجی نو کامائه – Jumonji No Kamae

kamae08kamae017

حالت : حمله

طریقه استقرار : این کامائه به دو صورت است ۱- حالت پاها مانند ایچی مونجی نو کامائه ۲-پاها به هم نزدیک تر است (کمی بیشتر از عرض وشنه باز باشد ) ، دست ها به صورت ضربدری مشت (بوشی کن) قرار میگیرد ، در این حالت هنگام حمله از بدن محافظت میکند و دست ها از صورت و گردن دفاع میکند.

 

کوسی نو کامائه – Kosei No Kamae

kamae10

حالت : حمله

طریقه استقرار: دست بالای صورت و مانند یک سایبان قرار می‌گیرد. دست دیگر به حالت مشت (بوشی کن) است ،  دست ها در این حالت به بدن نزدیک بوده و قدرت مانور را برای شخص بالا می برد.

 

 

 

برگرفته از وبسایت :www.kogakure.de
 ترجمه : توسط وبسایت شینوبی دوجو

همراه با کمی تلخیص و تغییر برای درک بهتر مفاهیم

همچنین برای آشنایی بیشتر شمارو دعوت به خوندن مطلب سایت نینجا دوجو میکنم که بسیار جالب و خوندنی هست:http://www.ninjadojo.ir/1389/kamae.html