هاکاما و فلسفه آن

هاکاما نوعی لباس سنتی ژاپنی است . هاکاما قسمت از کمر تا تقریباً قوزک پا را می پوشاند و مانند دامن چین دار است. در گذشته هاکاما صرفاً توسط مردان پوشیده می شده و لیکن اکنون خانم ها نیز (البته با اندکی تغییر شکل) می پوشند.
در آیکیدو نیز این بخش از لباس استفاده و پوشیده می شود. البته زمان پوشیدن هاکاما در سبکهای مختلف آیکیدو متفاوت است. در برخی از سبکها هنرجو از روزهای ابتدایی هاکاما برتن می کند، اما در بسیاری از سبکها پوشیدن هاکاما بعنوان یکی از درجات بالا در نظر گرفته می شود که هنرجو پس از گذشتن مدت طولانی تر و انجام آزمونهای مختلف و کسب رده ای خاص اجازه دارد تا هاکاما بر تن کند.
از آنجا که هاکاما بسیار بلند و گشاد است، در هنگام تمرین و بخصوص در روزهای ابتدایی پوشیدن آن، بسیار سرعت حرکت هنرجو را محدود می کند. در سبکهایی از آیکیدو که اجازه پوشیدن هاکاما پس از چند سال تمرین داده می شود، این مزیت وجود دارد که هنر جو پس از سالها تمرین، مجبور می گردد تا دوباره از سرعت اجرای تکنیکهای خود بکاهد. این موضوع فرصتی است تا دوباره به جزئیات تکنیکهایش با دقت بیشتری نگاه و  آنها را دوباره با صبوری مرور کند.
همچنین پوشیدن هاکاما فلسفه ای رمزگونه را به همراه دارد. بدین معنا که در آیکیدو حرکات پا از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. بطوریکه اجرای صحیح و موثر یک تکنیک وابستگی شدیدی به گام ها و حرکات پا دارد. برای هنرجویان و اساتیدی که در این حرکات تبحر پیدا کرده اند فرض است تا بشکلی این فنون را از بازدیدکننده ها مخفی نگاه دارند. با پوشیدن هاکاما پاها و شیوه قرار گرفتن آنها و گام ها بشکل قابل توجهی غیر قابل رویت خواهد بود.
هاکاما و شکل آن نیز مانند بسیاری از اصول ژاپنی دارای فلسفه و معنا است که لازم است تا هنرجویانی که هاکاما بر تن می کنند، به این فلسفه و اصول توجه و پایبندی بیشتری نشان دهند. این فلسفه در چین های هاکاما خودنمایی می کند و هر چین از هاکاما دارای معنای خاصی است. هاکاما کلا دارای هفت چین است، پنج چین در جلو و دو چین در پشت هاکاما. معنای سمبولیک هر کدام از این چین ها بدین شرح است:

۱- 義 – GI : درستکاری. با تمام مردم به واقع درستکار باش. به عدالت ایمان داشته باش و در طلب آن باش اما نه از سوی دیگران بلکه از جانب خودت. برای سلحشور حقیقی در مسأله عدالت و حقیقت هیچ حالت بینابینی وجود ندارد. همه چیز یا درست است یا غلط.

۲- 礼 – REI : احترام. سلحشوران هرگز به کسی ظلم یا بی­احترامی نمی­کنند و نیازی به اثبات قدرتشان ندارند. سلحشور حقیقی حتی در برابر دشمنانش نیز فروتن است. بدون نشان دادن ادب و احترام ما چیزی بیش از جانوران نیستیم. 

۳- 勇 – YU : شجاعت. در میان انبوه مردمی که جرأت انجام کاری ندارند به پا خیز. سر فروکشیدن مانند لاکپشت زندگی نیست. سلحشوری را شجاعت پهلوانانه لازم است. دنیای سلحشوری دنیای خطیر و مهلکی است. شجاعت پهلوانانه کورکورانه نیست بلکه هشیارانه و قدرتمندانه است. 

۴- 名誉 –MEIYOU : عزت نفس. سلحشور حقیقی تنها یک قاضی برای غرور و عزت نفسش دارد و آن خود اوست. تصمیماتی که می­گیری و چگونگی اجرای آنها بازتاب “خود” واقعی توست. هرگز نمی­توان از دیدگان خود پنهان شد. 

۵- 仁 – JIN : نیک­خواهی. سلحشوران در اثر تمرینات مداوم چابک و قوی می­گردند اما هرگز مانند دیگران نیستند زیرا قدرتی را در خود می­پرورانند که به سود همگان به کار خواهد رفت. سلحشور شفیق و مهربان است و از هر فرصتی برای خدمت به هم­نوع بهره می­برد و چنانچه فرصتی نیابد در صدد ایجاد آن برمی­آید. 

۶- 誠 – MAKOTO : وفای به عهد. زمانی که سلحشوری کاری به عهده می­گیرد می­توان آن کار را انجام شده دانست. هیچ چیز مانع او برای انجام کاری که به عهده گرفته است نخواهد شد. او نیازی به سوگند خوردن یا پیمان بستن ندارد. 

۷- 忠 – CHUU : وظیفه­ شناسی. سلحشور وظیفه­ای را که به او محول می­شود پاره­ای از خویش احساس می­کند و خود را در مقابل آن و تمامی پیامدهایش مسئول می­داند. در مقابل مافوق بی­اندازه وظیفه­شناس و در مقابل افراد تحت فرمانش مسئولیت پذیر است.

معانی فوق هفت فضیلت بوشی دو است، آن­گونه که آنها را به جنگاوران می­آموختند. بوشی­دوبه معنی آئین سلحشوران است و به باورها، اصول زندگی و مرام­نامه نانوشته جنگاوران سامورای گفته می­شود. بوشی­دو را متشکل از هفت فضیلت می­دانند که هر جنگاوری باید در کسب و به نمایش گذاشتن آن­ها بکوشد. این هفت معنی تعبیر سامورایی ها بوده است. خیلی از هنرهای رزمی این سنت را ادامه داده اند و بعضاً دارای تعابیر متفاوتی هستند.پایبندی به اصول و معانی فوق مستلزم داشتن تفکری متفاوت و مبنی بر فلسفه آیکیدو است. امید آنکه تمامی هنرجویان این راه، در درک این مفاهیم و عمل به آنها کوشا باشند و تنها به یادگیری شکل ظاهری آیکیدو اکتفا نکنند. هر چند تمرینات فیزیکی آیکیدو هرگز جدای از فلسفه آن نیست، اما توجه به این فلسفه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در مورد نحوه تا کردن هاکاما، مانند سایر لباسهای سنتی ژاپن تا کردن و نگهداری صحیح هاکاما بسیار مهم است چرا که هاکاما دارای چینهای زیادی است که باید همیشه بدون چروک باشند . یادگیی نحوه تا کردن هاکاما بدلیل وجود چینهای زیاد و ایجاد گره های روی آن معمولاً مشکل بنظر می آید. هنرهای رزمی مختلف روشهای مختلف برای تا کردن هاکاما دارند که به هر حال این هم جزئی از آداب و رسوم هنر رزمی است که باید رعایت گردد. در تصویر زیر یکی از روشهای تا کردن هاکاما نشان داده شده است. همانطور که در شکل پیدا است برای تا کردن هاکاما باید ابتدا هاکاما را به پشت باید پهن کرد و دو چین پشت آنرا مرتب کرد(مرحله ۱ در شکل). سپس هاکاما را به سمت روی آن برگرداند و تا چینهای روی آنرا مرتب کرد (مرحله ۲ تا ۸). تا کردن بندهای بلند هاکاما نیز روشهای مختلفی دارد(مراحل ۹ تا ۱۴). گاها برای تسریع در تا کردن هاکاما بندها در بشکل ساده در مرحله ۲ در امتداد هاکاما قرار می دهند و با تا شدن هاکاما بندها در بین هاکاما قرار می گیرد و با تا شدن هاکاما تا می شود.

 

طریقه جمع کردن هاکامه

http://www.shinobidojo.ir//wp-content/uploads/2013/02/hakama-folding.gif

 

 

 

همچنین به درخواست یکی از همرزمان کلیپ ویدیوئی برای آموزش بستن هاکاما در سایت قرارا دادیم ، امید هست مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 

 

شما میتوانید این ویدیو را دانلود نمایید!!!

11545